mandag 25. oktober 2010

Lyn og torden

I dag skal vi skrive om det vi lærte i naturfagtimen om lyn og torden.

Når et lyn slår ned er det lyset du ser først også hører lyden. Lysets hastighet er så fort at i et kappløp kan ingen måle seg med lyset. Lysets hastighet er 300000 km/sek, mens lydens hastighet er 333 m/sek. Du kan måle avstanden for hvor langt lynet er fra deg. Når du ser lyset teller du 1001, 1002 ,1003.... og når du hører torden stopper du og du kan se hvor langt lynet er fra deg. Hvis det er ca.3 sek er lynet ca. 1 km i fra deg. Lynet blir laget mellom en sky og bakken eller mellom to skyer. Lynet treffer alltid det høyeste punktet eller metall. Du bør ikke være på havet, i  berøring med metall,  under et tre, du bør ikke snakke i telefonen eller  ha tv på.

En gang satt jeg hos frisøren og jeg så lynet, så telte jeg  4 sek, så hørte jeg torden. Da visste jeg at lynet ikke var langt ifra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar